Wat krachttraining voor je doet
Geplaatst op door in Nieuws

Krachttraining alleen om spierbundels te kweken? Zeker niet! Je spieren trainen zorgt ook voor vetverbranding, meer energie en een goede houding. Je kunt kiezen uit verschillende manieren om je spierkracht te trainen. Een overzicht.

Bij een compleet fitnessprogramma hoort spiertraining. Vrouwen hebben meestal niet de juiste hormonen (testosteron) en DNA om grote spieren te krijgen. Een vrouw met een normaal hormoonniveau moet uren per dag aan krachttraining doen wil ze op een bodybuilder gaan lijken.

Spiertraining en gewichtscontrole
Zonder spiertraining nemen de spieren in kracht en omvang af naarmate we ouder worden. Door inactiviteit kan een persoon van twintig jaar een halve pond per jaar aan spieren verliezen. Na de leeftijd van zestig kan deze afname verdubbelen. Met regelmatige spiertraining kun je dit verlies tegengaan en zelfs opnieuw opbouwen.

Met meer spiermassa verbrandt het lichaam meer calorieën. Ook in rust. Het lichaam verbruikt nou eenmaal weinig energie voor slap vet. Spiertraining is een sterk onderschat hulpmiddel om je gewicht onder controle te krijgen.

Onzichtbare spieren
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, draait krachttraining niet alleen om het zichtbaar maken van spieren. De spieren die zichtbaar zijn, zoals je biceps, maken onderdeel uit van een complex systeem. Je hebt ook een groep spieren die vrij klein is en diep ligt. Een goede training verbetert het functioneren van al die spieren samen. Als je achter je pc of achter het stuur zit, moeten al die spieren optimaal samenwerken.

Trends in spiertraining

  • Trainen met toestellen
    Toestellen zijn behalve gebruiksvriendelijk ook veilig. Op een toestel kun je het gewicht dat je duwt, draait of trekt gemakkelijk wisselen. Gewoon even de pin een gaatje lager zetten. Trainen met toestellen is gemakkelijk te leren. Je lichaam wordt bovendien door het toestel gestabiliseerd.
  • Losse gewichten
    Steeds meer fitnessexperts kiezen voor losse gewichten in plaats van toestellen. Met losse gewichten kun je een meer natuurlijke, pure beweging en een grotere bewegingsuitslag maken. Toestellen gaan uit van de gemiddelde lichaamsbouw en dwingen je tot een beweging die niet bij jouw lichaamsbouw hoeft te passen. Trainen met losse gewichten is een grotere uitdaging voor je lichaam. Het vereist coördinatie en je belast bovendien meer spieren dan alleen de spieren waar een specifieke oefening voor bedoeld is.
  • Functionele spiertraining
    De term functionele training betekent dat spieren getraind worden op een manier die de activiteiten in het dagelijkse leven gemakkelijker, simpeler, veiliger en effectiever maken. De nadruk bij functionele training ligt op oefeningen die in het dagelijkse leven voorkomen. Veel experts zijn voorstander van een functionele training. Functionele training vergt meer algehele conditie, lichaamsbewustzijn en kracht in de kernspieren.
  • Core-training
    Je buik- en lage rugspieren vormen de kern oftewel ‘core’ van je lichaam en zijn betrokken bij de meeste bewegingen die je maakt. Met core-training train je op een instabiele ondergrond. Dit zorg ervoor dat je een korset van de kernspieren maakt, die je beschermen bij je dagelijkse handelingen.
  • Spieren pompen
    Body pump is een fitnessles in groepsverband op stimulerende muziek. De training is gericht op duurkracht. Met relatief weinig gewicht herhaal je veel bewegingen. Iedere spiergroep komt tijdens een les van ongeveer een uur aan bod. De muziek zorgt ervoor dat je in het ritme blijft. Je bepaalt zelf hoeveel gewicht je aan je Barbell (stang) hangt en kunt de training dus zo licht of zwaar maken als je zelf wilt. Je krijgt er een strak, stevig en gestroomlijnd lichaam van.

Bron: www.gezondheidsnet.nl