Steeds meer mensen maken goede voornemens in september
Geplaatst op door in Nieuws

Elk jaar grijpen Nederlanders de jaarwisseling aan om goede voornemens te maken. Maar daar lijkt een verandering in te komen. Voor steeds meer mensen is september de maand van de goede voornemens.

Mensen maken steeds vaker in de zomervakantie plannen om na de vakantie af te vallen, meer te bewegen en gezonder te gaan leven.

Dat september de populairste maand is om veranderingen in je leven te maken blijkt wel uit de plotse stijging van het aantal leden bij sportscholen. Het Laatste Nieuws meldt dat de Britse Fitnessketen Nuffield Health zegt dat van alle leden 11 procent zich in september inschrijft, in vergelijking met 13 procent in januari. 

Lifecoach Ali Campbell: ‘Dit is de populairste maand om veranderingen in je leven te maken. Je komt net terug van een lange vakantie, je stapte even uit de mallemolen en had de tijd om na te denken. Als je dan terug naar je werkt keert, is het contrast groot. Dit is vaak een katalysator en maakt dat mensen verandering willen.’

De drang om elk aspect van ons leven te veranderen, werk, geld, relaties en gewicht, is in september groter dan in andere maanden.

Ook ondernemen veel mensen in september stappen om de ware te vinden. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het trouwseizoen. Door de vele trouwerijen in de zomer word je je meer bewust van de nadelen van het vrijgezellenbestaan, meldt Paula Hall van de datingsite Parship aan Het Laatste Nieuws.

Volgens verschillende experts houden mensen goede voornemens in september langer vol dan in januari. Dat komt vooral omdat er in januari weinig vooruitzichten zijn die je kunnen motiveren. In september heb je een leuke vakantie achter de rug en voel je je optimistisch.

Met onderstaande nuttige adviezen lukt het jou om een voornemen vanaf nu vol te houden.

1. Stel realistische doelen

Zorg ervoor dat je een goed voornemen maakt die haalbaar is. Het moet een niet al te grote omschakeling zijn. Met het maken van kleine stappen bereik je meer. Als jij nooit sport en komend jaar meer wil gaan bewegen, begin dan met één keer per week te sporten. Ben je hier aan gewend? Dan kun je het langzaam opbouwen.  



2. Opnieuw beginnen is niet erg

Je kunt altijd weer opnieuw beginnen. Denk niet dat je gefaald hebt. Een terugval is volkomen normaal en hoort erbij. De week erop begin je gewoon weer opnieuw. Je bent er in elk geval mee bezig en dat is al een sterk punt. 



3. Wees niet te streng

Veel mensen zijn te streng voor zichzelf. Ze voelen zich dom en slecht als ze hun voornemen niet hebben gehaald. Wees trots op elke stap die je neemt. Je inschrijven bij een sportschool is al een stap in de goede richting. Beloon jezelf als je bijvoorbeeld je goede voornemen al een maand hebt volgehouden. 



4. Gun jezelf de tijd

Neem de tijd. Stel je hebt als doel om dit jaar af te vallen, dan is het veranderen van je levensstijl essentieel om gewicht te verliezen. Je kunt niet binnen een maand je levensstijl compleet veranderen. Dat heeft tijd nodig. Tot een gezond gewicht komen en het voor lange tijd blijven vergt discipline en doorzettingsvermogen. Reken maar dat je met deze laatste twee capaciteiten ver komt.



5. Schrijf je goede voornemens op

Als je zelf je doelen op papier zet geeft dat extra motivatie om ze te bereiken. Hang het papiertje naast je spiegel, in de badkamer of plak het op je bureau. Tip: Het klinkt lachwekkend, maar schrijf er een opbeurende zin bij.

Bron: http://www.healthylives.nl/nieuws/beweging/2011/september/steeds-meer-mensen-maken-goede-voornemens-in-september