Terug naar home

We branden erop los…

We branden erop los…

Ken je die gedachten, afgelopen weekend heb je die borrelplank te grazen genomen alsof de oorlog ging uitbreken of de paaseitjes die je al de hele week hebt kunnen weerstaan zijn op miraculeuze wijze in je holle kies verdwenen… En dan op maandag begin je weer opnieuw en ga je hard sporten want je hebt je “misdragen” in het weekend. Herkenbaar?

Met dit artikel hoop ik jou het inzicht te geven in dat je verbranding niet alleen uit sporten bestaat en een minder gezonde maaltijd niet al je goede gewoontes van de week in de war brengt. 

TDEE

Dit is een Engelse afkorting die staat voor Total Daily Energy Expenditure. In het Nederlands vertaald: je totale dagelijkse energieverbruik. Dit totale verbruik overkoepeld verschillende componenten die ik hieronder ga uitleggen: 

Waar bestaat TDEE uit? 

Van beneden naar boven… 

  • BMR: Je basale rustmetabolisme. Oftewel: wat je aan calorieën verbrandt in rust, dus wanneer je met de benen gestrekt op de bank ligt of als je lekker ligt te slapen. Dit getal verschilt bij elk persoon en is onder andere afhankelijk van je gewicht. Je BMR omvat wel het grootste gedeelte van je energieverbruik op een dag.
  • NEAT: Dit is eigenlijk alle energie die je verbruikt door “ongeplande” beweging. Dus een stuk wandelen of rustig fietsen.
    Nu hoor ik je zeggen: ‘en wat als ik mijn wandeling plan?’ Voor alle slimmeriken: het valt hieronder dus geniet ervan dat jij je NEAT krijgt door een lekker stukje door de natuur te snuiven tijdens die wandel afspraak!
  • TEF: Maar voeding is toch inname en geen verbruik? Nee! Voeding heeft ook een thermisch effect.

    TDEE

    Om bepaalde voedingsstoffen op te nemen in je lichaam moet je lichaam moeite doen om het te verwerken. Zo is er voor eiwitten meer energie nodig (dus hogere thermische waarde) dan voor bijvoorbeeld vetten. Bij dit verwerken komt hitte vrij.

  • EAT: Exercise Activity Thermogenesis. Dit zijn de calorieën die je verbrandt met sporten.
    Zoals je ziet op het plaatje is sporten eigenlijk hetgeen waarmee je het minste verbrand op een dag, iets wat de meesten niet verwachten.

Als je dus kijkt naar de verdeling van hoe jouw lichaam calorieën verbrand op een dag zit in je rustmetabolisme dus het grootste aandeel. Wat vaak wordt gedacht is dat bij mensen die weinig bewegen en overgewicht hebben dit metabolisme laag ligt. Dit is niet helemaal juist, namelijk wanneer jij veel massa meedraagt en je voortbeweegt verbrand je ook meer calorieën. Je lichaam moet namelijk harder werken. Klinkt best logisch toch? Nu is het zo dat je met spiermassa ook je rustmetabolisme kunt verhogen alleen is dit niet een proces dat snel vooruit gaat en grote effecten heeft. 

Geen 24-uurs klok

Je lichaam heeft niet perse een resetknop die klokslag middernacht wordt ingedrukt en weer begint bij 0 met alles verbranden en opnemen. Het is dan ook zo dat als je voor langere tijd achter elkaar over je calorieën heen eet en/of drinkt dat je lichaam het dan pas gaat opslaan als vet. Als je dus de hele week gezond hebt gegeten, hebt gelet op je calorie intake en in het weekend een frietje mayo neemt of een paar paaseitjes je niet direct alles hebt weggegooid van de hele week. Het trekt zichzelf weer “recht”, daarom wordt er (ook) altijd gesproken over balans

Afterburn-effect

Wat velen in de strijd gooien als ze willen laten weten hoe geweldig een High Intensity training is voor je verbranding. Afterburn-effect betekent dat je ook de dag na de training nog calorieën blijft verbranden naar aanleiding van die training. Echter is hier onderzoek naar gedaan en is dit effect niet veel, zo’n 100 kCal extra… Laat dit dus ook niet de reden zijn om een High Intensity training te doen! Er zijn vele andere redenen om deze training te doen, waaronder conditionele verbetering wanneer je dit afwisselt met rustige duursport of wandelen. 

Er komt dus meer bij kijken dan alleen even sporten om te verbranden. Zelfs voeding is nodig om je verbranding door te laten gaan! Je lichaam doet zo ontzettend veel voor je, deze verschijnselen zijn daar maar een klein voorbeeld van… Sporten is goed voor je, om vele redenen. Welke redenen zijn voor jou belangrijk om te sporten? Welke kies jij?

 

Roos de Quaij