Tentoonstelling Ad Selhorst
Geplaatst op door in Nieuws

Bijzondere tentoonstelling van kunstenaar Ad Selhorst (1916 – 1987) in Paterswolde.  

In het prachtig  gesitueerde Sportrade te Paterswolde, naast natuurgebied ‘De Braak’, wordt om de drie maanden een expositie gehouden. Vanaf 1 februari tot en met 31 maart  2014 is er een grote collectie schilderijen van Ad Selhorst te zien, met verrassend nog niet eerder getoond werk.   

Ad Selhorst  was een Nederlandse kunstschilder. Hij werd geboren  in Utrecht in 1916 en overleed   in het kunstenaarsdorp Bergen (NH) in 1987. De nalatenschap wordt beheerd door zijn dochter Rhodes Selhorst.

Maar wie was nu eigenlijk Ad Selhorst?  Zoals Anthony van Kampen het in een openingstoespraak voor de kunstenaar  zei; ‘Deze man is een gedrevene, iemand die veel op het spel durft te zetten en dat ook regelmatig doet. Een man, ongrijpbaar , en vaak onbeheerst in zijn reacties. Maar volgens mij, dames en heren, een kunstenaar tot in zijn merg’. 

Ad Selhorst huldigde het principe dat een kunstwerk, en dan in het bijzonder een schilderij, pas dan goed is en aan zijn primaire doel beantwoordt, als het niet domineert en niet opvalt. Hij geloofde er niet in, dat een schilderij een schreeuw moet zijn. ‘Wat schreeuwt, begint pas en heeft zichzelf geestelijk nog niet overwonnen’ aldus de schilder. Het schilderij moet zich voegen naar zijn omgeving, zij het dan niet per se naar die van onze huidige doorsnee – huiskamers. Om het precies te zeggen: een schilderij moet bovenpersoonlijk zijn, het moet goed zijn door en in zichzelf.
Vandaar dat Ad Selhorst  zijn latere werk niet signeerde, maar alleen een anoniem kruisteken plaatste, meestal rechtsonder op het schilderij.

Nadat hij op zijn veertiende was begonnen  bij een schildersbedrijf, kwam Ad Selhorst uiteindelijk op de Vrije Academie in Utrecht, waar zijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar begon. Hij  kreeg onderricht van onder andere Lambert  Simon en  Otto van Rees. En debuteerde rond 1938 met zijn pentekeningen in het blad  ‘De Gemeenschap’; het leidende culturele blad tijdens het interbellum.  Later had hij samen met zijn broer Willem Selhorst een keramisch atelier in Utrecht. Naast het ‘potten bakken voor de poen’  zoals hij dat zelf omschreef, vervaardigde hij plastieken en ontwierp het beeldje van de toen populaire cartoon ‘De Simpelman’, dat  onder andere werd verkocht aan warenhuis De Bijenkorf .Na een verblijf van enkele jaren in Amsterdam streek  Ad Selhorst rond de jaren vijftig uiteindelijk neer in de omgeving  van Bergen (NH) en gaat zich vanaf dan hoofdzakelijk  aan de schilderkunst wijden. Exposities volgden in het KCB (Kunstenaars Centrum Bergen) en Amsterdam.  

In zijn vroege Bergense periode stond hoofdzakelijk het metier voorop, menselijke figuren, stillevens, dieren en landschappen van waaruit zijn meer abstracte werk zich heeft ontwikkeld. In de verte doet het vroege werk regelmatig denken aan de Bergense school. De tweede generatie Bergense school waar Selhorst toe behoort, is niet eenvoudig in een stijl onder te brengen. Wat wel zeker is, is dat de natuur in Bergen en omgeving een voortdurende inspiratiebron is geweest en aantrekkingskracht heeft gehad op Selhorst; op kunstenaars van toen en nu. Ad Selhorst heeft zich in dat opzicht altijd willen ontworstelen aan de toen heersende stromingen.  

Dat is zeker opmerkelijk in zijn werk vanaf de jaren zeventig. Het werk wordt heel anders van toon dan de meestal figuratieve stillevens, portretten en landschappen uit de jaren vijftig en zestig. Een eigen stijl begint zich vanaf de jaren zeventig te ontwikkelen. De kunstenaar laat een heel andere dimensie zien.  Na verschillende reizen naar het toen nog ongerepte Griekenland, laat de schilder zich inspireren door de kleurenschakeringen aldaar, wat vooral zichtbaar wordt  in de gouaches.
Het werk wordt ook gaandeweg abstracter en monumentaler.

Donker, soms  somber werk maakt plaats voor in het oog springende kleuren, van pastel, lichte tonen naar zelfs grote vlakken primaire kleuren. Zoals Selhorst dat zelf beschreef;  ‘In je werk proberen uit te drukken: de immense leegte of ruimte waarin we leven, niet opvullen met het bijgeloof van het menselijke, dat is de enige werkelijkheid’.

ad selhorst 1ad selhorst 2