Terug naar home

Column van Roos – Witte wonderen of ijzige obstakels?

Witte wonderen of ijzige obstakels?

Het is zover, de winter is gearriveerd! De seizoenen lijken steeds meer op te schuiven, in elkaar over te lopen of soms zelfs door elkaar heen… Nu, bijna halverwege februari krijgen we eindelijk dat echte winterse weer. Buitenwater wordt ijs, witte wonder plaatjes om ons heen en er is een verhoogde populatie van sneeuwpoppen in ons land. 

Afgelopen weekend was het bar en boos met de storm die erbij kwam. Nu het zonnetje lekker schijnt zullen steeds meer mensen naar buiten gaan om te genieten van deze winterse taferelen. 

Jammer genoeg gebeurt het wel regelmatig dat mensen die met deze temperaturen buiten gaan sporten toch sneller blessures oplopen. 

Hier een aantal tips voor als je graag buiten wil sporten:

– Langere warming-up

Je gehele lichaam heeft langer de tijd nodig om op temperatuur te komen om te zorgen dat het als een (warm) geoliede machine gaat draaien bij lagere temperaturen. Door de kou duurt het langer voor je spieren en de doorbloeding hiervan op gang komen. En vergeet niet je gewrichten: die hebben de tijd nodig om soepel te worden wat gebeurt wanneer je opwarmt. Loop je normaal 10 minuten warm voor je hardloopsessie? Verdubbel dit tenminste! 

– Kleed je warm aan

Stating the obvious, Roos. Natuurlijk moet je je warm aankleden. Maar we hebben niet allemaal een driedelige outfit van Merinowol in huis liggen, ik ook niet. Laagjes zijn dan ook het antwoord. Trek meerdere laagjes over elkaar aan, hiermee hou je je lichaam warm. Hoe? Doordat het ene laagje misschien nat wordt van het zweet of de regen zal het laagje daarop of onder je beschermen tegen afkoelen.

– Ga eventueel samen

En hiermee bedoel ik niet groepen van meer dan 2 als het niet gereguleerd is. Ga met zijn tweeën hardlopen, fietsen of wandelen. Zorg samen voor een tempo wat je kunt volhouden maar wat je ook warmhoud en het kletsen onderweg kan er voor zorgen dat je je niet te veel bezighoud met de temperatuur. Zoals jullie hoogstwaarschijnlijk al gezien en meegemaakt hebben zijn er GoFit-21 HIIT en GoFit-21 Bootcamp Trainingen bij Sportrade te vinden waarbij je met gepaste afstand wel samen kunt sporten! Laat je motiveren door de mensen die in de vakken om je heen staan en onze trainers die je helpen het beste uit jezelf te halen.

Nog wat korte tips die ik wil meegeven zijn dat je tijdens het sporten zo min mogelijk stil moet gaan staan, je koelt snel af namelijk. En vergeet niet om voldoende te drinken. In de zomer herinnert een droge mond je eraan dat je moet drinken maar met de kou is deze prikkel veel minder.

Fripse neus

Roos de Quaij

Daarnaast heeft het halen van een frisse neus veel voordelen. Zo is het bewezen dat het je zintuigen stimuleert door de geuren en geluiden in een bosrijke plek, verandering van omgeving doet dus wonderen! Er is zelfs een onderzoek geweest in Japan die een verhoogde waarde van 50% van lymfocyten liet zien bij mensen die 2 uren in het bos waren geweest. Lymfocyten zijn een bepaald type witte bloedcel en spelen een erg belangrijke rol binnen je immuunsysteem. Niet geheel onbelangrijk in deze tijd… Laat de kou je dus niet weerhouden van lekker naar buiten gaan dus! En durf je het niet aan om te gaan hardlopen, maak dan een mooie lange wandeling. De dagen worden langer dus er is weer meer tijd om dit te implementeren in jouw dag!

Dan nog een laatste (inspiratie)tip: ben je nou zat om steeds hetzelfde rondje te wandelen of hard te lopen? Zoek een nieuwe route en pak eventueel de auto. Dit kun je doen met een maatje of alleen als je wat tijd voor jezelf nodig hebt, uit het huis! Het is de kans om op ontdekkingstocht te gaan.

Is dit motiverend genoeg voor jou om toch de (lagen) thermokleding aan te trekken en je longen te vullen met de frisse buitenlucht? Of heb je wat meer externe motivatie nodig? Reserveer dan nu je plekje in een van onze buitentrainingen en we helpen je graag op een veilige manier toch die voordelen van de winterse beweging te behalen! Om te reserveren klik op: https://www.sportrade.nl/reserveren. Voor meer tips om toch in beweging te komen vind je terug in mijn vorige blogs via de link https://www.sportrade.nl/nieuws of via de link in de bio op Instagram @sportradebv!