Terug naar home

Column van Roos – When in doubt, sweat it out!

When in doubt, sweat it out!

Werkt sporten nou echt voor iedereen wanneer je kampt met (veel) stress? Effecten van sporten terwijl je stress hebt kunnen van positieve maar ook van negatieve invloed zijn. Bewegen is in zeker opzicht bijna altijd een goede optie wanneer je stress ondervindt, de intensiteit is alleen nog wel een dingetje… 

Rondjes draaien…

Wanneer we stress ervaren dan bouwt dat een bepaalde spanning in ons lichaam op. Na bijvoorbeeld een stressvolle dag met heen en weer vliegen van afspraken, de kinderen ophalen, boodschappen doen, op tijd het eten op tafel moeten hebben en je zoon/dochter naar voetbal brengen, is de spanningsboog vrij lang voor een dag. En misschien ziet jouw week er wel uit dat dit hele ritueel morgen weer van voor af aan begint… Hoe kun je deze cirkel met stress goed afsluiten, om te zorgen dat de spanning afgebouwd wordt en niet elke dag een beetje opstapelt totdat het te veel is? Er kunnen meerdere opties zijn die afhankelijk zijn van jouw eigen individuele voorkeur. Dit kan het lezen van een boek zijn, een bad nemen of misschien wil je wel even een uurtje buiten in de tuin op het ligbed horizontaal… Maar bewegen kan ook een goede optie zijn!

To move or not to move

Ik schrijf met opzet “bewegen” en niet sporten. Waarom? Sporten en bewegen zijn twee verschillende dingen. Sporten is niet altijd even handig wanneer je stress ervaart, naast dat sporten ook voor iedereen wat anders kan betekenen: voor sommigen is een stevige wandeling of hike sporten, voor anderen is een HIIT training wat onder sporten valt. Maar de intensiteit is waar het om draait… 

Heb je kortdurende stress, bijvoorbeeld een stressvolle dag op het werk gehad dan is even lekker een HIIT training meepakken waarschijnlijk wel even de oplossing om je hoofd leeg te maken. Maar een uurtje wandelen na het avondeten kan ook al veel rust brengen… Het is ook maar net wat jij en je lichaam gewend zijn!

Wees je bewust

Maar denk erom wanneer je onder langdurige stress staat: het kan zo zijn dat je langere tijd met een vervelende periode kampt, misschien ziekte van een geliefde of problemen op je werk of privé. Stress en onrust is in een continue sluimer aanwezig of zelfs steevast op de voorgrond. Hiermee bouwen de hormonen (o.a. cortisol en adrenaline) die je het “fight or flight” effect geven zich op en kan het zo zijn dat je parasympaticus (dat wat zorgt dat je cortisol en adrenaline weer naar een “normaal” niveau wordt gebracht) gaat onderfunctioneren. Wanneer je vervolgens meerdere dagen per week op hoge intensiteit gaat sporten kan het gevolg zijn dat je jezelf alleen maar meer stress geeft, het blijft zich opbouwen en deze hormonen fluctueren niet meer in je lichaam. De cirkel wordt niet afgesloten… 

Het is dus noodzaak dat je leert luisteren naar je lichaam, leert voelen wanneer je in bepaalde “zones” van intensiteit aan het sporten

Roos de Quaij

bent. Lees ook mijn eerdere column het omslagpunt. of dat je dit in de gaten houdt met bijvoorbeeld je horloge. Slaap je slecht, krijg je vaker hongeraanvallen, wisselende bloedsuikerspiegels, kamp je met veel spierpijn en/of kramp? Of misschien zit je al weken of maanden op dezelfde gewichten in je trainingen… Dan is de kans groot dat je op te hoge intensiteit bezig bent. Ben je niet echt van het stilzitten en ben je altijd in beweging of het gevoel dat je iets “moet”? Het kan kan helpen om een goede balans te vinden in kortere, rustige beweegmomenten in te plannen in afwisseling van je sporten.

Kamp je, in welk aspect dan ook, met een opgebrand gevoel? Naast mogelijk professionele hulp kan voeding hierin ook een grote rol spelen om je te ondersteunen in het proces wat je doormaakt. Slaap je slecht en ben je daardoor (meer) vermoeid dan is de kans groot dat je veel trek hebt in snelle suikers, je zult misschien het gevoel hebben dat dit je weer een energieboost geven. Koffie is ook een sluipmoordenaar, cafeïne werkt op een gegeven moment niet meer op de manier waarop je wilt. Je wordt eigenlijk eerder zenuwachtig en onrustig ervan, misschien wel een opgejaagd gevoel maar wel vermoeid… 

Probeer voedzame maaltijden in te nemen, misschien iets meer eiwitten eten en wat vaker dat “bakkie troost” laten staan. Als je veel stress ervaart kan het ook helpen om de alcohol even een tijdje te laten staan, in een van mijn vorige blogs leg ik uit wat effecten zijn van alcohol. Wanneer je jezelf niet uit de stressvolle situatie kunt halen op korte termijn om de cirkel te sluiten, gun het jezelf om op andere mogelijke manieren jezelf te ondersteunen in je proces. Weet je niet zo goed hoe? Of kun je geen balans vinden, weet je niet waar je moet beginnen of vliegt het je allemaal aan? Voel je uitgenodigd om een afspraak te maken, we gaan graag met je zitten om je eventueel wat meer handvatten of houvast te geven om je door jouw stressvolle periode te helpen. 

Roos de Quaij