Terug naar home

Column van Roos – Wat beweegt jou om te bewegen?

Wat beweegt jou om te bewegen?

Eigenlijk weten we allemaal wel dat bewegen en sporten voordelen hebben voor onszelf. Vaak worden dan de standaard voordelen benoemd maar positieve kanten die bewegen ook heeft zijn niet eens bekend bij de meesten. Met deze blog wil ik deze voor je uitlichten zodat die misschien het verschil maken of jij in beweging komt of niet!

Lichamelijke voordelen

We weten allemaal dat er veel lichamelijk voordelen zitten aan sporten en bewegen. Mensen die fysiek actief zijn hebben over het algemeen in rust een lagere hartslag en lagere bloeddruk. Tijdens de activiteit stijgt deze, wel minder dan voorheen maar na de activiteit daalt deze ook weer sneller.. Een ook erg bekende is de afname van cholesterol in het bloed en totale vetgehalte van het lichaam. 

Wat ook leuke feiten zijn: 
  • Bevordering insuline gevoeligheid: minder risico op diabetes. In studies kwam naar voren dat mensen met insuline-afhankelijke maar ook niet insuline-afhankelijke diabetes hun gevoeligheid voor insuline verbeterden na het sporten en dat de bloedsuikerspiegel stabieler werd. Er bleek zelfs dat met een lage intensiteit training de insulinegevoeligheid aanzienlijk verbeterde!
  • Verbeterde acclimatisatie aan warmte. Wanneer het straks in de zomer weer tropische temperaturen gaat aannemen kun jij beter tegen de hitte doordat je sportief bent!
  • Een toename in het longvolume en de effectiviteit van de longventilatie. In een tijd waarbij een pandemie heerst die veelal effect heeft op onze luchtwegen is dit geen onbelangrijk feit!
  • Daarnaast zijn er vele voordelen voor het hart: het slagvolume van het hart neemt toe en de slagfrequentie neemt juist af. Dit betekent dat je sneller kunt herstellen van trainingen en/of ze juist langer kunt volhouden. Ook ben je sneller weer op adem tijdens een HIIT workout! 
  • Door krachttraining worden er meerdere spiervezels aangewakkerd en connecties gelegd die zorgen dat je zenuwstelsel en motoriek beter gaan samenwerken. Dit zorgt voor meer stabiliteit en evenwicht maar ook dat je sterker wordt.

*Ik wil wel benadrukken dat sporten alleen er niet voor zullen zorgen dat je gezonder of fitter wordt. Het hangt sterk samen met je algehele leefstijl, dus wat je eet en drinkt maar ook hoeveel stress je ervaart en de (kwaliteit) slaap.

Mentale voordelen

Iets wat niet snel benoemd wordt zijn de positieve effecten op mentaal gebied. Naast dat het grootste deel van de klanten die zich bij de sportschool aanmeldt dit doet omdat ze graag iets aan hun uiterlijk willen veranderen kun je er van binnenuit ook veel profijt van hebben! 

Lichamelijke activiteiten kunnen vooral bij depressies en angsten een belangrijke rol spelen. Er is aangetoond dat een hogere aerobe training en krachttraining de symptomen van depressies en somberheid aanzienlijk verminderen. 

Door een goede balans te maken tussen intensiever sporten en rustig bewegen kunnen je stresshormonen verminderen en de stofjes die je lichaam aanmaakt waardoor je je blijer voelt, worden hoger. Daarnaast kan het je slaapkwaliteit verbeteren, iets wat enorm belangrijk is voor herstel maar ook algehele gezondheid en functioneren. Dit samen maakt dat in deze tijd je toch een soort (weliswaar aangepaste) harmonie kunt vinden in je lichaam. Tot we uit de Lockdown komen, die in deze tijd de nodige tol eist van velen op mentaal gebied, is dit misschien wel juist het doel wat je nu voor ogen moet nemen.

Bewegen met een trainer

Het is vervelend dat die leuke Yoga les waar je met je vriendinnen graag naar toe ging elke dinsdagochtend nu in je eigen huiskamer plaatsvindt. Of die HIIT die je graag twee keer per week doet bij die trainer die je zo motiveert… Een trainer is in veel opzichten belangrijk: hij of zij wijst je op techniek en goede houding waardoor je veilig kunt sporten en sterker wordt in wat je doet. Ook geeft deze extra motivatie wanneer je tegen jezelf zegt dat je niet meer herhalingen kunt maken. De kennis die een trainer heeft is meer dan een lesje geven, we weten vaak de juiste balans op te brengen waardoor jouw lichaam optimaal kan functioneren. We weten wat er voor nodig is om gezondheid en welzijn te creëren, niet alleen met sporten maar op een holistisch niveau. Dit doen we in de lessen maar ook in de fitnesszaal of bij Personal Training. We missen het dan ook enorm om dit voor en met jullie als klanten te kunnen doen! 

Gelukkig kregen we vorige week fantastisch nieuws van de gemeente. We mogen een aantal trainingen buiten geven, op veilige afstand met in acht houding van de strikte maatregelen. Heb je al GoFit-21 gereserveerd of bijgewoond? Laat ons je motiveren en bewegen weer in je week te krijgen! Je training reserveren kan via www.sportrade.nl/reserveren

Bronnen:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcvm.2018.00135/full
https://link.springer.com/article/10.2165/00007256-200029030-00003
Opleiding Fitnesstrainer A&B boeken NL Actief