Terug naar home

Column van Roos – Waar fitness al niet goed voor is!

Waar fitness al niet goed voor is!

Vorige week legde ik in een beknopte versie uit hoe je verbranding opgedeeld is. Daarbij vertelde ik eigenlijk dat het sporten zelf niet heel veel calorieën verbrand op een dag, dus waarom doen we het dan? Waarom is het dan toch zo gezond?

Naast dat sporten vele lichamelijke pluspunten heeft, draagt het ook bij aan vele mentale voordelen. Hierover heb ik een tijd terug al een blog geschreven. Deze week wil ik eigenlijk meer ingaan op waarom fitness zou kunnen helpen bij verschillende doelen.

Allereerst wil ik graag duidelijk maken dat ik niemand ooit zal opdringen om een abonnement af te sluiten in een sportschool als je fitness haat met een passie! Als je het ècht niet leuk vindt zal niemand je een mes op je keel zetten. We hebben allemaal onze voorkeuren in hoe we met plezier bewegen, alleen soms heb je het nog niet gevonden. En zelfs heel vaak hebben we er een vooroordeel over zonder dat we het ooit (goed) geprobeerd hebben. Daarnaast is de ene sportschool de andere niet, net als dat elke trainer zijn eigen manier heeft van lesgeven of schema’s maken. Jaren terug, toen ik een kilo of 15-20 te zwaar was, ging ik drie keer per week met een vriendin naar een sportschool waar ik 45 minuten op een crosstrainer stond en daarna nog 15 minuten op de loopband. Af en toe deden we buikspieren daarna. Ik vond het verschrikkelijk en dacht dat ik enorm effectief bezig was om af te vallen. Nooit gedacht dat ik een paar jaar later in een sportschool zou gaan werken, ik had waarschijnlijk heel hard gelachen! 

Waarom vond ik het verschrikkelijk? Ik noem hieronder de hoofdredenen op, misschien herken je er wel wat uit:

Omgeving

Ik vond de sportschool enorm intimiderend. En dan met name het “krachthonk” en alle toestellen met gewichten. Als vrouw zijnde is dit wel vaker een bekend obstakel. Je voelt je bekeken, je twijfelt of je de oefening wel goed doet, wordt uitgelachen om hoe je de oefening doet of zelfs om hoe je eruit ziet. Al die spiegels en al die gespierde mensen… De vrouwen in korte sport tops met die sixpack waar jij jaloers van wordt… Dan is hier de realiteit: iedereen die naar de sportschool komt is voornamelijk met zichzelf bezig, die spiegels hangen er voor een reden. Er is maar een klein percentage van vrouwen dat een sixpack heeft omdat hun aanleg hier naar neigt. Het grootste gedeelte moet een heleboel laten wat het leven zo leuk maakt, zoals gezellige avonden met vrienden op de bank.

Trainers

Ja, zelfs als trainer kan ik eerlijk zeggen: er zitten af en toe niet hele goede matches tussen… Ondanks dat je niet voor Personal Training betaald wil je wel graag een schema dat goed is voor jou en waarvan jij alle oefeningen snapt en goed kunt uitvoeren, maar vooral dat je met plezier je schema’s doet! Wees dus ook niet op je mond gevallen als je hier niet helemaal blij mee bent. Vertel ons wat je graag anders wilt zien of vraag om extra uitleg. Soms is de klik er gewoonweg niet of soms is er een andere trainer meer bekend met de doelen die jij graag wilt behalen. No hard feelings. Hou het vriendelijk en vraag gewoon om een afspraak met een andere trainer als je niet helemaal happy bent met jouw schema. De klant is koning maar wederzijds respect zou altijd het streven moeten zijn!

De activiteit

Voor iedereen is er iets op deze aarde wat jij een leuke sport zou vinden om te doen, ik geloof daar heilig in. Alleen soms krijg je niet de goede eerste indruk in een bepaalde sport. Soms zijn de bovenstaande punten de reden dat je de sport afschrijft, soms is het omdat je bij voorbaat al ertegen opziet omdat je jezelf om wat voor reden niet “goed genoeg” ervoor vindt, sommigen vinden zichzelf bijvoorbeeld “te oud ervoor”. Je bent nooit te oud om te leren voor een nieuwe baan, waarom dan wel voor sport? Als je een goede trainer voor je hebt zoekt deze samen met jou naar de juiste aanpassingen mocht het niet lukken zoals je het in je hoofd hebt. En het leuke is: er is zoveel! Waarom probeer je niet gewoon van alles uit? Ik doe dit geregeld, om te kijken wat ik leuk vind of niet en om mezelf even uit de comfort zone te halen. Zo kan ik gaan kanoën, klimmen, surfen of wakeboarden. Maar zo heb ik ook geprobeerd om te tennissen of golfen.  

Dit zijn een aantal redenen waarom ik sporten (ja, ik gooide alle sporten op één hoop) een tijd helemaal niet leuk heb gevonden! Ik zag alleen maar beperkingen terwijl sport juist mogelijkheden biedt. Na deze introductie kom ik op de hamvraag waar ik deze blog mee begon: waarom fitness?

Fitness: training ter verbetering van de algehele fitheid. 

Roos de Quaij

Als we kijken naar een sportschool staan daar onder andere veel vaste toestellen, deze geven weerstand door middel van gewicht. Deze weerstand heeft een positieve werking op onze botdichtheid (dit verminderd automatisch wanneer we oud worden) en zogenoemde propriocepsis. Wat een woord! (Sla ‘m op voor galgje) Dit is kort uitgelegd de waarneming die wij in ons lichaam of lichaamsdelen hebben. Een leuk testje: doe je ogen dicht en trek een knie op, blijf je staan? Dit kan behoorlijk uit balans zijn geraakt wanneer je bijvoorbeeld ziek bent geweest of langere tijd pijn hebt ervaren. Ook door een tijd niet te trainen kan dit sterk verminderen. Het goed functioneren hierin is van belang voor alledaags leven, denk aan het staan op een krukje balanceert wanneer je iets van de bovenste plank pakt. Wanneer je erg wiebelt en wankelt en het gevoel hebt je evenwicht te verliezen kun je mogelijk baat hebben bij wat oefeningen hiervoor, onder andere met gewichten.

Daarnaast kun je krachttraining doen ter ondersteuning van de sport die je grotendeels beoefent. Duursporters en atleten kunnen dit dus buiten hun “eigen” sport om doen om te zorgen dat ze sterker worden in wat ze doen, de kans op blessures te verkleinen en sneller te herstellen. 

Fitness is dus niet alleen maar op de loopband staan of jezelf vastzetten in apparaten. Je kunt op vele manieren fitness ondervinden, soms moet je alleen meerdere onderdelen ondervinden voor je er echt een oordeel over kunt hebben. Zo kan het zijn dat je juist liever naar groepslessen gaat, fantastisch! Maar wil je bijvoorbeeld bij een HIIT echt beter worden? Dan kun je ter ondersteuning twee keer per week een half uurtje in de fitness wat oefeningen doen. 

Al dat geklets over fitness maakt dat ik alleen maar meer zin heb dat de boel weer opengaat! Jij ook? Zodra we weer opengaan hoop ik vele van jullie, samen met mijn collega’s, weer te helpen om leuke schema’s op maat te maken! 

 

Roos de Quaij

 

Bron:  www.fit.nl