Terug naar home

Column van Roos – Samen werken aan je goede voornemens

Samen werken aan je goede voornemens

Yes! We zijn weer open. Gelukkig duurde het dit jaar niet zo lang als de sluiting van vorig jaar maar het duurde wat ons betreft lang genoeg! Ik vond het enorm fijn om te horen dat een aantal van jullie thuis nog lekker door zijn blijven bewegen. Voor deze klanten maar ook voor degene die dit niet kon opbrengen staan wij al vanaf 1 januari te springen om jullie een programma aan te bieden… Het was de bedoeling om jullie hiermee te helpen om goede voornemens te realiseren en dit is eigenlijk niet veranderd, alleen een paar weken opgeschoven. En goede voornemens zijn eigenlijk gewoon doelen, die je jezelf stelt om in (bijvoorbeeld) dit jaar te behalen, toch? 

Project Change to Improve Yourself

Vanuit Sportrade willen wij je aanbieden om je te helpen je doelen te behalen door middel van een traject waarin we je begeleiden. Het pakket omvat voorafgaand een gesprek met een aantal testen en metingen die gericht zullen zijn op jouw doelen, waarna we een schema op maat maken. Na een aantal weken maken we een nieuw schema en herhalen dit twee keer, om na vier maanden samen de testen en metingen opnieuw te doen zodat we kunnen kijken wat jouw progressie is en hoe ver jij nu bent op de weg naar jouw doelen. 

Ik hoor je zeggen: “allemaal leuk, Roos. Maar wat houdt het in?”

Door de teststraat

Jazeker, onder begeleiding van Harjan ben ik het aanbod van testen zelf ook gaan uitvoeren. Voor je conditionele doelen stap je op de fiets om een cardiotest uit te voeren. Afhankelijk van je geslacht en hartslag wordt de weerstand ingesteld en het duurt ongeveer 6 minuten. 

Mocht je je juist willen focussen op kracht en/of afvallen/aankomen dan ga je verder een viertal krachtoefeningen voor alle grote spiergroepen om te kijken waar je nu staat, een nulmeting eigenlijk. Je begint met een hoger aantal herhalingen op lichter gewicht om de spiergroep op te warmen, waarna je naar een gewicht gaat waarvan je denkt dat je het ongeveer 8-10 herhalingen maximaal kunt uitvoeren. Naar aanleiding van het gewicht wat je dan hebt, berekenen wij wat je maximale kracht voor 1 herhaling is. Als laatste doen we een maximale test voor de plank om te kijken naar je corekracht en -stabiliteit maar tevens je techniek. Doordat we je daarna een schema geven waarmee je je kracht kunt gaan opbouwen zul je zien dat, wanneer je na 12 weken deze testen herhaalt, je sterker zult zijn geworden! 

Meten is weten

Afhankelijk van je doel doe je de testen. Vandaar dat we vooraf even met je willen zitten, liefst even rustig met een kop koffie zodat we samen jouw doelstellingen helder kunnen krijgen. Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld je conditie wilt opbouwen om verder te kunnen wandelen of fietsen maar als je nog niet eens een stukje door de straat kunt wandelen is het mogelijk dat we je adviseren om eerst wat aan je kracht te gaan werken en van daar uit te breiden naar conditionele prikkels. In een rustig gesprek geven we ons advies en de onderbouwing daarvan. Er is dan ook genoeg ruimte om je vragen te stellen mocht je die hebben. Het is dus ook vanzelfsprekend dat we de testen doen die passend zijn bij de doelen die je wilt behalen, hetzelfde geldt voor de herhalende meting na 4 maanden.

Uiteraard kun je ook op de weegschaal om je gewicht en vetpercentage mee te laten meten, mocht het je doel zijn om aan te komen of af te vallen. Sporten alleen zal niet zorgen dat je gaat afvallen maar door middel van de combinatie van interventies (dus ook rust en voeding) weet ik zeker dat jij richting je doel gaat! Ook zorgt met regelmaat sporten ervoor dat je betere discipline kunt opbouwen en zul je merken dat als je de andere interventies onder de duim hebt, je meer uit je sporten kunt halen. Dit kan gebruiken als extra motivatie om (grotendeels) gezond te leven! 

Maar even over die stapel…

Waarschijnlijk staat een groot deel van jullie ook echt te popelen om lekker in de speeltuin die Sportrade is te gaan huishouden. Super, ik moedig dit alleen maar aan! Maar besef je ook, net als vorig jaar, dat je nu een aantal weken niet de routine hebt kunnen volgen die je normaliter hebt. Je zult toch wat spiermassa zijn verloren, dit is nou eenmaal zo… Begin dus eerst weer even rustig aan, zorg dat je techniek goed is met lichter gewicht en desnoods wat meer herhalingen en breidt op die manier uit naar jouw oude gewicht. Daarna kun je weer in die denkbeeldige lift stappen om je kracht verder uit te bouwen. Een klein advies en mijn boodschap dus aan jou: loop niet te hard van stapel! Je zult hoogstwaarschijnlijk de eerste week (of twee) spierpijn hebben. Ga hier niet keihard doorheen omdat je voor de lockdown ergens stond in je schema’s. Neem dit weer even als een nieuwe meting, geniet van de groei die je in kortere tijd kunt maken en voor je het weet zit je weer op oud niveau!

We zijn enthousiast dat we jullie dit mogen gaan aanbieden omdat we weten dat er zoveel van jullie zin hebben om weer los te gaan en 2022 goed te beginnen! Wil je dit graag ondervinden en mee aan de slag? Meld je dan aan via het contactformulier op onze website. En hopelijk zien we jou binnenkort snel weer bij Sportrade!

 

Roos de Quaij