Terug naar home

Column van Roos – Ritmisch aangelegd of aangeleerd?

Ritmisch aangelegd of aangeleerd?

Een paar weken geleden bood ik in een van mijn blogs aan om jou te helpen met een gebalanceerde planning te maken in de week. Een planning die is gemaakt op jouw week en wensen. Afgelopen week heb ik de eerste weekplanningen mogen maken en doornemen met een aantal van onze klanten bij Sportrade. Deze week wil ik 5 snelle tips meegeven wat ik nou in zo’n planning verwerk en wat jij misschien kan gebruiken als je het zelf wil proberen.

 

Balans

Geef jezelf niet direct vele dagen achter elkaar lange en intensieve workouts. Ervaring leert dat je dit misschien een week of twee volhoudt maar daarna ga je hoogstwaarschijnlijk enorm opzien tegen die geplande workouts. Je verschuift ze naar morgen, dan de dag erna en vervolgens is je ritme er weer uit.

 

Plezier

Plan workouts die je leuk vindt om te doen. Ja, we vinden de Pump allemaal veel leuker om in de sportschool zelf te doen maar dit kan helaas niet. Vind je het nou echt vreselijk om thuis te doen en kun je je er niet toe zetten? Ons aanbod is groot dus zoek een andere online les die je misschien wel leuk vindt. Probeer wat nieuws eventueel! Het voordeel van in je huiskamer sporten is dat niemand ziet dat je voor het eerst bent 😉 Vind je hardlopen ééécht verschrikkelijk maar heb je in je hoofd dat je cardio trainingen moet doen? Er zijn zeker meerdere mogelijkheden om je cardio te trainen!

 

Planning

Er is altijd wel een reden om niet te sporten. Die ene vriendin wil langskomen en laat ze nou net voorstellen om op de tijd te komen dat jouw les bezig is. Volgende week dan maar weer Yoga? Zie sporten als iets wat voor jezelf is, tijd voor jezelf. Want ook als de sportscholen wel open zijn: er zullen altijd andere dingen zijn die je kunt doen in plaats van sporten. Plan dus je beweegmoment echt in je agenda, maak eventueel een afspraak met je werk dat je op dat tijdstip dan een Yoga les volgt of drie kwartier gaat wandelen. Zo heb je misschien ook een extra stok achter de deur!

 

Prioriteit

Het woord prioriteit zal misschien als eerst in je hoofd laten opkomen: ze vindt dat ik sporten als prioriteit moet maken. Ja, dit is wel waar. Maar ik wil dat je sporten als prioriteit voor jou maakt. Waarom? Sporten bevordert je gezondheid op zoveel manieren! Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Geef dus prioriteit aan jezelf, aan je mentale gezondheid. Ook wij van Sportrade weten als geen ander dat het lastig kan zijn om jezelf toch weer voor het beeldscherm te slepen om een les te volgen. Maar doe het omdat je lief wil zijn voor jezelf, lange termijn lief voor jezelf!

 

Doorbijten

Oeps, even een kleine strenge toespraak. Ja, ik meen het! Weet dat ook ik soms met (heel veel) tegenzin toch mijn hardloopschoenen aan trek als het buiten bar en boos is of als mijn bed nog zo lekker warm ligt. Toch kan ik mezelf dan toespreken met de volgende punten:

  • Daarna voel je je altijd beter!
  • Als het toch niet gaat stop je vroegtijdig. Maar dan heb je het wel geprobeerd!
  • Het is maar een x aantal minuten. Wat is dat nou van je dag om je daarna lekker in je vel te voelen!

Dus: wees ook in je streng zijn lief voor jezelf. Mocht het nou echt niet gaan, dan stop je toch eerder? Maar vaak is het zo dat je eventjes over dat punt heen getrokken moet worden en je je daarna zoveel beter voelt.

Heb je na deze tips nou toch nog moeite met voor jezelf een planning te maken? Stuur een bericht via de mail of Social Media en we nemen vrijblijvend contact met je op. We kunnen dan bespreken of en hoe we je kunnen helpen in deze tijd. Ook voor ons is het enorm leuk om te horen dat we iemand kunnen helpen op afstand met een overzichtelijke planning waarbij genoeg tijd en ruimte is voor alle andere dingen die je nu bezighouden!