Terug naar home

Column van Roos – Pain for the gain

Pain for the gain 

Afgelopen maand schreef ik over de voordelen van koud water toepassen zoals met douchen, een ijsbad of in buitenwater. Zoals sommigen van jullie weten kan dit met een ijsbad zelfs pijn doen. Het is alsof je met miljoenen naalden tegelijk geprikt wordt, alsof je prikkeldraad om je heen gerold hebt.

Deze maand wil ik dan ook vooral inhaken op pijn: wanneer is pijn een reden om te stoppen, jouw beleving en wat te doen als je pijn ervaart.

Pijn is fijn, bloed is goed

Deze uitspraak galmde als kind zijnde bijna over mijn schoolplein. Als kind kon ik een aardige wildebras zijn en had dan ook regelmatig mijn knie openliggen. Zo zie je ook dat kinderen soms meer schrikken dan echt pijn ervaren, afleiding knikkert er vervolgens snel in en off they go… Wij volwassenen hebben, zeker na een bepaalde leeftijd, iets minder speling in wat we kunnen opvangen. Ik zoom dan even in op bewegen en sporten. Vaak spelen ook andere neven factoren een rol zoals stress die we hebben buiten het sporten. Volwassenen hebben vaker overgewicht, meer stress en zijn door de manier van leven ook bewuster van het negatieve in het leven (we houden allemaal wel van een potje lekker klagen toch?). 

Moeten we dan allemaal als kind door het leven? Nee, zeker niet. Zoals ik al aangaf: ons lichaam kan minder tegen een stootje. Kinderen hebben nog zachtere botten en zijn daardoor vaak beter bestand tegen een stootje. Het is dus ook noodzaak dat we ons allemaal bewuster worden van ons lichaam, meer leren luisteren naar wanneer er iets uit balans is.

Uit balans

Erg vaak zien we in de sportschool dat er mensen al langere tijd rondlopen met klachten. Zo zijn ze in hun dagelijks leven de manier van bewegen gaan aanpassen op de pijn en wanneer ze hier komen zien we een disbalans wanneer ze hier komen sporten. Spieren hebben na een flinke optater gewoon eventjes nodig om te herstellen van de schrik maar over het algemeen hersteld ons lichaam zich binnen een week of 6. Is dit niet zo dan is het gewenst om even een bezoekje aan de huisarts en/of fysiotherapeut te brengen. Beperkt het je nou echt in je dagelijks leven of in je sporten dan is het raadzaam om juist naar een professional te stappen om te kijken wat je wel kunt doen. Misschien zijn er aanpassingen die je wel kunnen laten bewegen of die zelfs tot sneller herstel kunnen leiden.

Pre, tijdens en post belasting

Dat laatste is vooral van belang; tegenwoordig zijn we ook snel geneigd om niet meer door bepaalde pijn heen te gaan. Pijn kan zeker een indicatie zijn dat je rust moet nemen maar soms is het juist goed om door te gaan. Stijfheid kan dan worden voorkomen en verkeerd aanleren van bewegingen daarbij net zo. Wanneer we gaan compenseren kan er als het ware een “ketenreactie” plaatsvinden waardoor je last krijgt op andere plekken en je hele gestel uit balans raakt. Af en toe een beetje pijn is niet erg, daar worden we ook sterker van. Spierpijn, verzuring en een beetje stijfheid kunnen dus juist indicatoren zijn om lekker te blijven bewegen, al dan niet met aanpassingen. 

Boem is ho

Mocht je tijdens het sporten pijn krijgen dan kan dit zijn omdat je bijvoorbeeld een verkeerde beweging hebt gemaakt. Stop niet per se direct maar kijk eerst naar je techniek en dan met lichter gewicht de beweging voortzetten, juist om bepaalde afvalstoffen te helpen afvoeren. Maar acute pijn kan ook een teken zijn om te stoppen: ga je keihard door je enkel tijdens het hardlopen is hier een voorbeeld van. Context is dus van belang! Wanneer er dan bijvoorbeeld vocht bij het gewricht komt geeft je lichaam een signaal om het tegen verdere beschadiging te beschermen. Pas hierin goed op met koelen. Extreme kou zoals ijs erop doen kan de pijn vermommen en onderzoeken tonen aan dat plaatselijke verkoeling geen bevorderend resultaat levert. Gebruik liever de zwaartekracht en verhoog je voet wat zodat het beter kan worden opgenomen in je bloedbaan en uit je lichaam geholpen kan worden. Hierin rust nemen is wel van belang, luister naar dit signaal!

Andere tekenen zoals rood of warm worden van de plekken zijn ook indicaties dat er een ontsteking plaatsvindt in je lichaam. Dit zijn tekenen dat je niet door moet gaan maar even op de rem moet trappen. Twijfel je over wat je hier het beste voor kunt doen, zoek dan een professional op (huisarts of fysiotherapeut). 

Spierpijn is ook een vorm van ontsteking. Ga hier dus niet perse doorheen maar train bijvoorbeeld andere spiergroepen om het herstel zijn beloop te geven.

“This is supposed to be hard”

Dit is de zin die mijn coach tegen mij zei tijdens een voorbereidende call voor mijn eerste grotere sportuitdaging. Deze zin galmt door mijn hoofd bij de laatste minuten/herhalingen/kilometers wanneer het mentaal zwaar is en er soms een stemmetje in mijn hoofd klinkt dat ik niet meer kan, moet stoppen en de tank leeg is (de tank is dan echt niet leeg). We zijn vaak zo bang om onszelf te pushen wanneer het juist het resultaat geeft, door te gaan wanneer alles in je schreeuwt om te stoppen. Pijn kan mentaal een enorme de-motivator zijn wanneer we er te veel naar luisteren maar vooral ons door laten leiden. Tijdens het hardlopen voel ik regelmatig wel een keer een steek of een pijntje maar dit betekent niet dat ik moet stoppen. 

Pijn hoort er ergens ook bij, het houdt ons scherp. Geef dus niet meteen op als het zwaar wordt, als je benen verzuren tijdens het Squatten. Ga eens naar die pijn toe, voel hoe het voelt en zie eens hoeveel je lichaam kan met die pijn. Maak van bepaalde pijn dus je motivator. Wanneer je uit je comfortzone stapt door weer te gaan sporten of iets nieuws te proberen zul je pijn voelen, ook spierpijn. Hierover schreef ik eerder een blog en kun je mijn advies en tips in teruglezen. Of wanneer je hierin twijfelt kun je altijd een van de trainers bij Sportrade aanspreken, we helpen je graag.