Terug naar home

Column van Roos – Kernstabiliteit

Kernstabiliteit

Wat is de core?

Allereerst zal ik dan even uitleggen wat er bedoeld wordt met je core. De core wordt vaak verward met buikspieren, dit is niet geheel onwaar. De core is letterlijk vertaald “kern” en is ook echt dit. Het omvat al je buikspieren, je lage rugspieren en je bilspieren. Hoe meer stabiliteit je hebt in je kern, hoe meer balans je in je lichaam hebt. Ik leg dit uit aan de hand van een voorbeeld:

Bij verminderde kracht in je core kun je het vergelijken met wanneer je in het midden van een wipwap staat. Probeer maar eens op de balk te staan en te zorgen dat de wipwap horizontaal blijft. Wanneer je op een van de uiteinden druk zou uitoefenen, doordat er iemand aan een kant op gaat zitten raakt de plank uit balans en kukel je over naar één kant. Er ontstaat een disbalans.

Eigenlijk zou je de disbalans die ontstaat kunnen vergelijken met wanneer je weinig corestabiliteit hebt. Een voorbeeld van een disbalans op de wipwap in het echte leven is wanneer je de hond uitlaat en hij plotseling aan de lijn trekt en de viervoeter plotseling hard naar jouw rechterkant trekt. Val je om of schiet het daarna in je rug? Of wanneer je zware dozen hebt getild en je voelt een zeurende pijn in je onderrug. Bij een sterke corestabiliteit zou je de kracht van het trekken/duwen aan een van de uiteinden goed kunnen opvangen om de balans te behouden maar ook om je houding, beweging en positie ten alle tijden te beheersen.

Wanneer zou je je corestabilteit trainen?

Roos de Quaij

Het antwoord is simpel: altijd. Dit zou de voorkeur hebben! Naast dat je het trekken aan de riem van je hond kunt opvangen en niet omvalt kan het er ook voor zorgen dat je minder snel last krijgt tijdens dagelijkse handelingen. Wanneer je een zwaar krat met boodschappen oppakt en het ineens in je rug schiet bijvoorbeeld. Maar ook het bijdraaien van je winkelkarretje in de supermarkt. Tijdens al deze acties zou je je core het liefst gebruiken om de last die op het lichaam komt in balans te houden en te voorkomen dat deze pijnen ontstaan. Je staat letterlijk sterker in je kern.

Maar in de sport en fitness wordt het ook zeker wel vaker dan eens onderschat! Of je nou een krachttrainer of hardloper bent, of je nou van Spinning houdt of juist graag wandelt en fietst… Je core is belangrijk om sterk te houden. Het is de basis van elke oefening om deze sterk uit te kunnen voeren. Om dat extra setje herhalingen te doen met squats zonder dat je techniek verliest en last van je onderrug krijgt. Of wanneer je een lunge maakt en balans verliest is het je core die je aanspant om een sterke uitstappas te maken zonder te wankelen.

“Ik ben zwanger, ik mag geen rechte buikspieren trainen”

Nee, dit klopt. Op een bepaald moment in de zwangerschap, namelijk wanneer de buik echt zichtbaar begint te worden, wordt afgeraden om de rechte buikspieren te trainen. In de afbeelding hiernaast zie je waarom, namelijk dat bij het groeien van de baby de rechte buikspieren uit elkaar worden getrokken om ruimte te maken. Echter bestaat de core dus niet alleen uit de rechte buikspieren! Er zijn veel andere oefeningen die je nog wel kunt doen om te zorgen dat je bekkenbodemspieren sterk zijn, zodat je onderrug het nieuwe wonder in je buik tot de laatste dagen kan dragen en je bilspieren kunnen zorgen dat je dan misschien nog wel lekker stukjes kunt wandelen!

Maar Roos, wat zijn dan oefeningen voor je core?
Voor deze week heb ik een filmpje opgenomen met een vijftal oefeningen die je thuis kunt doen, zonder gewichten en geschikt voor wie een blessure aan de pols heeft! Zie de link naar het filmpje met de voorbeelden: Core workout met Roos


Heb je vragen over op welke punten voor techniek je hoort te letten? Of misschien wil je alternatieven? Stel ze gerust, ik geef je graag wat tips!

 

Roos de Quaij