Terug naar home

Column van Roos – Hoe pienter is die Smartwatch?

Hoe pienter is die Smartwatch?

Sporthorloges, Smartwatches: ze zijn razend populair. Tegenwoordig voor een prikkie te krijgen maar ook vinden we ze steeds minder duur want we kijken naar alle functies die ze hebben en wegen het af tegen de motivatie die we (denken te) krijgen als we zo’n stoer sieraad om onze pols hebben. Vorige week gaf ik bootcamp en hoorde ik twee fanatiekelingen het hebben over een sporthorloge dat de een had gekocht op aanraden van de ander. Toevallig kwam het zo uit qua planning maar hoe leuk is het als je een soort teken krijgt dat het de juiste tijd is om een onderwerp aan te snijden voor de wekelijkse blog! De voors en tegens komen aan bod en ook wat advies als je twijfelt of het wat voor jou is…

De pro’s van deze gadgets

Laten we positief beginnen, daar hou ik van! Ik heb zelf een sporthorloge, al dik 5 jaar. En ik ben enorm enthousiast. Inmiddels heb ik veel verschillende verhoudingen gehad met het klokje, we hebben aardig wat goede en minder goede momenten gehad. Waarom ik dan toch enthousiast ben? Het motiveert me in veel, onder andere bewegen. Het is gaaf om te zien wanneer het bijvoorbeeld mooier weer wordt, ik meer beweeg. Of als ik richting wedstrijdfase ga mijn trainingen intensiever worden en dus de cijfertjes omhoog gaan. Ik ben wat dit betreft een beetje een “data nerd”, en ik draag de titel met trots. Je progressie is goed te meten, het is handig wanneer je bijvoorbeeld wilt opbouwen met onder andere hardlopen, zwemmen of wielrennen in kilometers en tijden. Ook veel snufjes die nog meer data tonen kun je koppelen aan je horloge, zoals een fietscomputer of borstband. 

Toch helpt het me niet alleen met betrekking tot bewegen maar juist ook om soms meer rust te pakken, een erg belangrijk punt! In sommige weken sport en beweeg ik meer dan andere weken en kan dit soms merken in hoe mijn lichaam aan opladen toe is. Dit zie ik dan terug in de data. 

Maar naast alle data die je kunt verzamelen kan het ook een enorme motivator zijn voor wanneer je niet van deze sporten houdt. Een van mijn beste vriendinnen heeft een Fitbit om haar stappen bij te houden, inmiddels zit ze al 14 weken minimaal 10,000 stappen per dag! Ze vindt het motiverend om te zien dat ze elke dag haar doel bereikt, dit al zo lang achtereen volhoudt en heeft hier een soort challenge met haarzelf in gevonden. Ze zet haar luisterboek op of een leuke podcast en gaat een paar keer per dag eventjes de deur uit om te wandelen.

Nadelen van zo’n klokje

Heel kort door de bocht: het is niet de volledige waarheid. Ja, het meet je hartslag door de dag heen en kan zo een heel goed beeld krijgen van je conditionele gesteldheid. Maar… Het werkt met (beperkte) data. Jouw gevoel, wat je hebt gegeten, ben je ongesteld, blessures hebt (gehad), of je tegenwind had, of je ruzie kreeg met je partner… Dit rekent het allemaal niet mee. Sommige horloges kunnen wel een stress-inschatting maken waarop het wel kan zien hoe het gesteld is met de “batterij” van je lichaam. 

Daarnaast kan het nooit met de volle 100% verbruikte calorieën meten, omstandigheden hiervan zijn zó uiteenlopend! Ook is het absoluut niet beter als het warm of koud is buiten? Weersomstandigheden beïnvloeden je lichaam, je moet jezelf warm houden of juist koelen. Wat heb je gegeten, ook dit heeft namelijk invloed op hoe je verbrand! Je voert wellicht bij het instellen van je horloge je lichaamslengte en gewicht in samen met je leeftijd en geslacht maar dit zegt helemaal niks over hoe je lichaam is samengesteld. En zeg eens eerlijk, die verbrande calorieën die je ziet op de loopband of crosstrainer, geloof je dat?

Het kan zelfs wel een tikkeltje gevaarlijk zijn wanneer je alleen maar uitgaat van hoeveel calorieën je moet verbranden op een dag volgens die kleine slimmerik, mogelijk ga je over grenzen heen die grotere gevolgen hebben. Rustdagen en hersteltrainingen worden bij sommige merken namelijk niet voorgeschreven. Ik blijf ook nu weer benadrukken dat rust, herstel maar ook techniek binnen sport de basis moet zijn, vanuit daar bouw je naar progressie. Een horloge mag en kan dan ook geen vervanger zijn van een trainer! Een goede training is niet gelijk aan hoeveel zweet je op je hoofd hebt staan (dit is namelijk voor iedereen enorm verschillend) of hoeveel calorieën je horloge zegt dat je verbrand hebt. Krachttraining is vaak amper goed te meten met deze apparaten. En alleen maar omdat je volgens je horloge meer calorieën moet verbranden ga je met een (mogelijk) slechte techniek oefeningen doen, wellicht in een rap tempo of je blijft nog een dik uur sporten. Gevolgen kunnen zijn dat je jezelf opbrand, een blessure traint en/of verkeerde techniek voor langere termijn aanleert met alle gevolgen van dien…

Laat je dus niet gek maken door die cijfertjes! Veel functies die je zouden moeten motiveren kunnen je misschien juist enorm tegenwerken, op sportgebied maar ook zelfvertrouwen. Ga af op waar je controle over hebt, namelijk dat je beweegt op een manier waar je plezier aan beleefd. Neem rust wanneer je lichaam voelt dat het rust nodig heeft of als je ziet dat je hartslag wat hoger is dan normaal. Uiteindelijk is het wat je doet met de informatie die je krijgt, net als in een boek of documentaire. En aan het eind van de dag zijn de Smartwatches van nu slechts wat de mobiele telefoons van vroeger waren. Er is altijd een die nieuwer en beter is, meer functies en nog duurder dan de vorige… 

Bij twijfel… niet doen?

Voor sommige mensen kan zo’n horloge een enorme trigger zijn. We moeten al zoveel, er wordt in de tijd van nu al enorme druk op ons gelegd om nog productiever en nog efficiënter te zijn. We moeten allemaal beter dan de besten zijn, er is altijd ruimte voor verbetering. Krijg je het al benauwd van het idee dat je altijd maar die 10,000 stappen moet halen? Of minimaal zoveel minuten gesport moet hebben in de week? Don’t worry, er zijn ook andere opties om je te motiveren in beweging te komen. Een weekoverzicht met vaste beweegmomenten, een timer zetten voor hoe lang je gaat wandelen, trainingen buiten of online volgen hoe vaak en wanneer het jou uitkomt… Want net als met die mobieltjes: je lichaam beweegt wel als je van de stoel af komt. En als je moet rusten betekent het niet meer dan dat de batterij opgeladen moet worden… Want op een lege tank kom je niet ver, right?

Roos de Quaij