Terug naar home

Column van Roos – Hebben jouw emoties invloed op wat je eet?

Hebben jouw emoties invloed op wat je eet?

Afgelopen maandag was er weer een persconferentie over de maatregelen die er momenteel gelden. Net als velen was ik weer teleurgesteld in de uitkomst van wat we vanaf 15 maart weer mogen. Ik weet nog toen Sportrade net dicht was en een van mijn collega’s zei: “Ach, het is maar voor 5 weken. Dat vliegt zo voorbij!”. En nu zijn we hier, maanden verder en weinig perspectief over wanneer we weer open mogen… 

Dit artikel ziet er deze week wat anders uit. Ik hoop uiteraard weer jou als lezer de nodige kennis en educatie bij te brengen in deze blog, maar ik zal het deze keer ook iets meer op mezelf betrekken. Velen van jullie kennen mij niet of weten misschien alleen hoe ik eruit zie van een foto. En/of dat ik in december begonnen ben bij Sportrade en sinds de huidige lockdown een column ben gaan schrijven. Met een beetje persoonlijke inzage hoop ik dat ik je kan laten inzien dat iedereen het welbekende “emotie-eten” kan ondervinden. Of je in de fitness werkt en nodige kennis over voeding hebt of dat je een klant bent bij Sportrade en hier een leek in bent. Mark Rutte zei maandagavond heel mooi in de context van sport en het belang hiervan: “We zijn met zijn allen miljoenen Corona-kilo’s aangekomen”, maar laten we eerlijk zijn: dit is niet alleen omdat de sportscholen dichtzijn, er zit vaak een andere en diepere oorzaak achter…

Mijn emoties

Persoonlijk merk ik veel onrust in mijn lijf en hoofd ondanks dat we zo weinig mogen en kunnen. Is het omdat ik iets wil doen, iets wil kunnen doen? Of is het dat ik niet weet wanneer er weer iets kan en ik niet onvoorbereid wil zijn? Laten we kort zeggen: ik sta continu “aan”. Wat sommigen zeggen wat voor de mensen die zonder werk zitten een vakantie moet zijn kan ik uit eigen ervaring vertellen dat dit alles behalve zo is. Ik kreeg vlak voor het schrijven de vraag wat ik ging doen deze week en toen ik zei dat er weinig te doen is kwam de opmerking: “Ik wil wel ruilen, ik heb het druk deze week”. We willen allemaal wat we niet hebben, waar de een het rustiger wil hebben voelt de ander zich onproductief. En toch voel ik me soms schuldig als naasten al een jaar thuiswerken met oplopende werkdruk en ik nu thuis zit… Door het continu “aan” staan voel ik soms stress vlak voor een persconferentie of als er weer vele speculaties gedaan worden over wat er gezegd gaat worden. Soms klinkt het zó logisch, velen van ons zouden wel de politiek in kunnen zo overtuigend kunnen ze zijn! 

Ook voel ik regelmatig verdriet. De wereld is niet alleen op de kop van de pandemie maar ook over andere belangrijke zaken. Neem zo afgelopen zomer het hoogtepunt van de Black Lives Matter movement. Doordat ik meer op mijn telefoon zit werd ik persoonlijk wel even met mijn neus op de feiten gedrukt over hoe onze wereld achterloopt in vele opzichten en hoe ik daar onbewust aan heb bijgedragen om dit in stand te houden. De verkiezingen in Amerika en wat de uitkomst daarvan zou betekenen voor de rest van de wereld. De rellen hier in Nederland… Wat beweegt men om zo te handelen?

Waarom benoem ik deze emoties? Omdat dit allemaal redenen kunnen zijn om te eten terwijl je geen honger hebt of te consumeren waar je lichaam geen behoefte aan heeft. Al deze emoties hebben ook mij zeker ertoe gezet om op sommige momenten tijdens deze tijd te gaan “emotie-eten”. Onderzoekers hebben er een handige afkorting voor gemaakt om te kijken waar jouw emotie zit op dat moment. Aan de hand daarvan kun je reflecteren welke emotie je ondervindt en wat het met je doet als je het herkent. 

BLAST

In een aflevering van een podcast werd voor mij duidelijk waarom mijn klanten maar ook ik soms eet terwijl er eigenlijk geen fysieke behoefte naar is. Iedereen kent het wel: dat chocolaatje ‘s avonds op de bank, die zak chips of (halve) bak ijs bij een filmpje. Die meerdere koekjes bij de koffie… Ik leg hieronder uit waar de afkorting BLAST voor staat en een aantal kleine tips:

B: Bored. Vertaald naar het Nederlands: verveeld. Soms uit verveling ga je snoepen en snaaien. Kun je misschien afleiding zoeken? Ga een rondje wandelen, verander je omgeving. Al is het voor even!

L: Lonely. Eenzaamheid. Poe, wat heb ik deze emotie veel gevoeld het afgelopen jaar. Ik denk met mij een heleboel… Wat mij helpt is dat ik een vriendin of vriend bericht of bel. Klets met elkaar, vraag hoe het met diegene is en praat over elkaars dag.

A: Angry. Ben je boos over een situatie of op een persoon? Kun je dit achterhalen? Soms kan het helpen als je met iemand praat over deze frustratie, wellicht deel je dit gevoel met elkaar en lucht het op om erover te ventileren. Of zoek afleiding waarin je je moet concentreren op iets totaal anders, bijvoorbeeld een puzzel.

S: Stress. Kun je achterhalen wat je het gevoel van stress geeft? Misschien komen de muren op je af en voel je hier onrust van. Stap even naar buiten, pak de fiets of wandel een stukje. Probeer yoga of meditatie, focus je op je ademhaling en laat toe wat er allemaal in je hoofd omgaat.

T: Tired. Vermoeidheid kan zorgen dat je gaat eten omdat je slecht hebt geslapen of omdat je weinig routine hebt. Als de ruimte er is, probeer een dutje te doen. Lees een boek, ga stretchen of mediteren. In mijn vorige artikel vind je meer over tips met betrekking tot slaap en tips!

Omdat we dit soms doen betekent het niet dat het per definitie slecht is, we zijn allemaal mens en we kunnen niet altijd perfect omgaan met de dingen waar we mee worstelen. Het is dan ook niet ongezond of slecht om af en toe te nemen waar je zin in hebt ongeacht welke emotie dat aanzet. Maar het kan zijn dat de inzichten die je hieruit haalt over waarom je emotie-eet maar dat het je niet lukt om hier zelf uit te komen. Iets herkennen in jezelf betekent niet meteen dat het weg is of verholpen is. Een diëtist, leefstijlcoach of een psycholoog kan je helpen hiermee om te gaan. Weet dat een diëtist er niet alleen is als je wilt afvallen maar ook om te helpen in de relatie die je hebt met eten en emoties! En een psycholoog net zo, deze is er niet alleen voor je wat aangegeven staat in de DSM V. 

Herken je jezelf hierin? Heeft dit je misschien geholpen om inzicht te krijgen in hoe jouw leefstijl of relatie met eten er momenteel uitziet? Ik hoor het graag van je, en ik denk met mij ook anderen. 

 

Roos de Quaij

 

Bronnen: 

Website: https://www.beateatingdisorders.org.uk/blast-advice

Podcast: Food for Thought Podcast – Gain Control of Emotional Eating