Terug naar home

Column van Roos

Column van Roos

Roos de Quaij

“Dit is Roos, sinds begin december is zij werkzaam als HIIT- en fitnessinstructrice. Helaas heeft ze nog niet veel van zich kunnen laten zien maar voor deze lockdown zullen er wekelijks blogs geplaatst worden. Hierin zal zij vraagstukken op een makkelijke en begrijpelijke manier uitleggen of juist wat nuchterheid introduceren om jullie een hart onder de riem te steken in deze gekke tijd! Heb je nou een vraagstuk wat je graag behandeld wilt hebben? Stuur deze via een berichtje op Facebook of de mail. Ook na de lockdown zullen er geregeld artikelen verschijnen dus meer dan genoeg tijd om jouw idee of vraag aan te kaarten. Veel leesplezier bij het allereerste artikel!”

Harlopen vs. wandelen

Hardlopen om die kilo’s eraf te houden!

Die Corona kilos moeten eraf maar de sportscholen zijn dicht. Ik ga beginnen met hardlopen”, “Ik heb gelezen dat je het beste cardio kunt beoefenen voor afvallen”. Misschien zijn dit wel gedachtes of uitspraken die je bekend voorkomen, van jezelf of van iemand gehoord. Doordat de sportscholen inmiddels voor de tweede keer dit jaar gesloten zijn, het aantal deelnemers in de groeplessen in mindering gebracht moesten worden of toen die paar weken dat we helemaal niet aan groepslessen mee mochten doen… Je hele routine met sporten is weggevallen. De afleiding van het thuiswerken moet nu vanuit huis komen, zoveel mogelijk alleen. En mag jij nou net een fanatieke spinner of BodyPumper zijn die met plezier een of meerdere keren per week een van deze gezellige klasjes meepakt!

Als je zou zoeken op Google naar de beste manieren om af te vallen nu jouw sportieve routine niet mogelijk is kom je al gauw op cardiotrainingen waaronder hardlopen en wielrennen. Helaas zien we in de praktijk ook dat er snel blessures en pijntjes komen van (te) fanatiek starten met vooral het hardlopen.

Waarom zou ik als trainer wandelen of rustig fietsen aanraden in plaats van beginnen met hardlopen? Dit zijn meerdere redenen:
Wanneer je je hartslag onder een bepaald aantal slagen per minuut houdt, ben je bezig in je vetverbrandingszone.
– Boven deze hartslagzone heeft je lichaam langer hersteltijd nodig.
– Door het tekort aan hersteltijd en juiste rust hebben je spieren geen tijd om volledig te herstellen waardoor je sneller blessures en pijntjes krijgt.
– Elke keer sporten boven je vetverbrandingszone heeft invloed op je energielevels. Ken je dat gevoel dat je enorm opziet tegen dat rondje hardlopen wat je een of twee dagen geleden ook deed? Je lichaam maar ook geest hebben hersteltijd nodig en dit zien we terug in het level van energie dat mensen ervaren, zeker in de rest van de dag en zelfs de dag erna!
– Draag je wat extra (Corona) kilo’s met je mee? Denk aan je gewrichten. Tijdens het hardlopen dragen we ons gehele lichaamsgewicht continu op één been en zetten daarmee behoorlijke druk op de enkels, knieën en heupen. Zeker wanneer we op het asfalt lopen!
– Wandelen of rustig fietsen kan nog gezellig met zijn tweetjes. Elkaars tempo aanhouden is veel makkelijker hiermee. En in deze tijd waarin we zo min mogelijk mensen mogen zien kunnen we wel gezellig bijkletsen tijdens een heerlijke bos- of stadswandeling. Zo kun je checken bij je vriend, vriendin, familielid of collega hoe het met ze gaat in deze gekke tijd of juist zelf even ventileren.

Wat is dan de juiste tijd/afstand om te wandelen?

Er is een behoorlijke tijd geleden de 10.000 stappen regel in het leven geroepen wat de beste dagelijkse hoeveelheid stappen zou zijn voor fit worden/blijven. Dit is ongeveer 1,5 uur wandelen per dag. Wat ik graag als tip mee wil geven: loop zo lang als je zin hebt en wanneer je zin hebt. En alleen omdat dit aantal stappen gezegd wordt betekend niet dat alle stappen achter elkaar gezet moeten worden! Deel het op tussen het werk door, een paar keer een kwartier of 20 minuten. En plan een langere frisse neus in als je met iemand afspreekt, beluister je favoriete (nieuwe) luisterboek of die leuke Podcast!

Heb je vragen over dit artikel, manieren om jezelf te motiveren of vetverbrandingszone en omslagpunt? Laat het me weten. En lijkt het je toch leuk om na de Lockdown wel het hardlopen op een verantwoorde manier op te pakken, maak een afspraak met mij dan help ik je graag aan een trainingsschema! Binnenkort vertel ik jullie meer over de verschillende hartslagzones dus hou de artikelen op de website in de gaten.

Roos de Quaij