Terug naar home

Column van Roos – Goede training: wel of geen spierpijn?

Goede training: wel of geen spierpijn?

Deze week wil ik het met jullie hebben over spierpijn en trainen. Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze lekker getraind hebben als ze de volgende dag goed veel spierpijn hebben. Hebben ze dit niet dan staat dit vaak gelijk aan dat ze wel meer hadden kunnen of moeten doen tijdens hun training, kortom: de training was niet pittig genoeg. Maar is spierpijn nou echt een goede graadmeter voor een effectieve training?

Wat is spierpijn?

Roos de Quaij

Wanneer je traint maak je kleine scheurtjes in je spiervezels. Deze vezels moeten herstellen en wanneer die herstelt zijn en je weer gaat trainen zal er progressie gaan plaatsvinden. Je zult merken dat wanneer je consistent je schema en trainingen volgt je na een aantal weken alweer bij ons een afspraak in de fitness kunt maken om een upgrade aan je schema te geven. Dit omdat het je steeds wat makkelijker afgaat en/of je met sommige oefeningen het gewicht zelfs al hebt kunnen verhogen! Spierpijn is een ontstekingsreactie van je lichaam, dus bijvoorbeeld als je straks na lange tijd weer de fitnessvloer op gaat en je schema hervat zul je het waarschijnlijk de volgende dag wel merken. Je spieren krijgen weer een enorme prikkel en reageren door middel van pijn en soms zelfs enige zwelling. Dit is je afweersysteem die een reactie geeft. 

Is dit erg? Nee, dit is vrij normaal. Zeker na een periode van langere tijd niet getraind te hebben. Ook wanneer je een nieuw schema krijgt of een aantal nieuwe oefeningen zul je merken dat je ook wat stijf en soms zelfs wat pijn ervaart de dag erna omdat je spieren een nieuwe trainingsprikkel krijgen. Echter is herstel hierbij van uiterst belang! Ga je de volgende dag een HIIT workout doen of gelijk weer trainen? Besef je dan dat je lichaam nog bezig is met herstellen, het geeft niet voor niets deze reactie af dus mijn advies is dan ook: luister hiernaar! Pijn is een signaal dat je lichaam niet voor niets afgeeft.

Het is ook normaal dat wanneer je wel een compleet nieuw schema krijgt je weer spierpijn hebt na de eerste (paar) keren deze te volgen. Dit heeft niets te maken met dat je zwak of niet fit bent maar simpelweg met dat je weer een nieuwe prikkel krijgt vanuit andere oefeningen en invalshoeken om die spiervezels aan te spreken. 

Maar als ik geen spierpijn heb, is er dan wel progressie?

Ja, er is zeker wel progressie. Je lichaam zal alleen niet meer zo heftig reageren elke keer dat je traint. Spiervezels worden nog steeds kapot gemaakt alleen het herstel zal minder van je lichaam vergen. Je zal weer iets sneller kunnen trainen dan voorheen, toen je net begon. Doordat het na een aantal weken je steeds makkelijker afgaat met hetzelfde gewicht en herhalingen is de progressie te zien. Dan is het tijd om bijvoorbeeld gewicht erbij te doen of meer herhalingen te maken. 

Is spierpijn dan alleen maar slecht?

Spierpijn is, zoals gezegd, een afweerreactie van je lichaam. We weten allemaal dat sporten gezond is en dit laat het wel weer zien: het zorgt dat je lichaam een bepaalde alertheid behoudt of creëert. Echter weten we ook dat door elke week meerdere keren per week je lichaam zo te laten “schrikken” je het niet veel goed doet. Van de ene naar de andere griep stappen maakt dat je je ook niet lekker voelt! Wees je dus bewust van wat spierpijn is en dat je rust moet nemen om je lichaam te laten herstellen. Sporten met spierpijn is niet slecht maar ga je hard trainen dan haal je wel weer veel uit een al behoorlijk lege tank. Ga dan voor een hersteltraining!
Wanneer je een schema laat aanmaken in de fitness bij Sportrade vragen we vaak ook wanneer de klant van plan is om te komen sporten en wat deze daarnaast nog doet aan beweging. Dit is omdat wij hiermee kunnen kijken hoe jouw lichaam genoeg prikkels maar ook genoeg tijd voor herstel krijgt. Er zit dus een reden achter onze nieuwsgierigheid, niet uit veroordelend punt maar we helpen jou en je lichaam graag op weg naar een lijn van progressie!

Heb je een onderwerp of vraag die je graag aan bod wilt hebben in mijn column of persoonlijk beantwoord? Stuur een mail naar info@sportrade.nl. Volgende week vrijdag om 17:00 uur staat de volgende blog online dus hou de website of Social Media pagina’s in de gaten!