Terug naar home

Column van Roos – Fabels en feiten: kun je op gerichte plekken afvallen?

Fabels en feiten: kun je op gerichte plekken afvallen?

Wanneer je hardloopt en je kijkt naar beneden en je ziet je bovenbenen “blubberen”, of wanneer je zwaait en je dat kipfiletje aan je arm voelt meezwaaien… Je bent misschien wat kilo’s verloren en nu “hangt” het op sommige plekken. Striae en cellulite… Of juist te weinig spiermassa?

Een paar weken geleden kreeg ik de vraag van een van onze leden: “Hoe kan ik dit deel wat flubbert wegtrainen?” Maar werkt het zo wel? Ergens hoop ik dat we anno 2021 genoeg weerleggingen hebben gehoord dat target weight loss een fabeltje is. Omdat de vraag mij gesteld werd wil ik toch dit voor jullie op een rijtje zetten, en niet omdat ik de vraag van deze of een andere klant niet wil beantwoorden maar om je verder te helpen met onderbouwde feiten rondom dit onderwerp.

Comparison is the thief of joy…

Een paar jaar geleden stond mijn Instagram vol met perfecte lichamen en was ik alleen maar bezig met hoe dit ook te creëren in mijn eigen spiegelbeeld. Ik deed typische trainingen die zouden zijn gefocust op het verliezen van buikvet, love handles en zorgen dat mijn bovenbenen niet tegen elkaar aan zitten wanneer ik rechtop sta. Maar het wilde maar niet om te lijken op dat ene model of die ene influencer… Gelukkig heb ik de verdere online wereld hiervoor nooit ontdekt op YouTube, want als ik sommigen hoor gaat dit soms nog een stap verder! 

Je kiest een dieet en/of supplement wat volgens persoon A werkt, je neemt een training die volgens persoon B perfect is om je vet precies daar te laten smelten voor de zon, en in “no time” heb jij ook het lichaam van dat ene voorbeeld. Aan de slag dan maar… En na weken: niks. Behalve dat je wellicht pijntjes krijgt op plekken die je niet wist dat ze bestonden, je al wekenlang konijnenvoer eet en amper energie hebt, is er weinig verandert aan dat irritante rolletje… Wat er vooral is ontwikkeld is een hoge dosis aan frustratie en wellicht andere emoties.

Fabels en feiten

Er bestaan geen oefeningen waardoor jij lokaal vet kunt verliezen. Zo, de kogel is door de kerk! Helaas, zul je misschien wel denken. Ieders lichaam is uniek, je bestaat uit DNA wat je hebt gekregen van de mensen die jou op de wereld hebben gezet en sommige verschijnselen van jouw lichaam zijn dan ook familiair bepaald. Dit betekend niet dat het nooit kan veranderen, soms is dit wel mogelijk. Metabolisme kan zeker geholpen worden (let op: dit geldt niet altijd wanneer je bepaalde onderliggende ziektes hebt), alleen het werkt niet zo dat je dit met een bepaalde oefening kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld wel werken aan de aanleg die je hebt om overgewicht te krijgen. En als we kijken buiten aanleg voor gewicht om, kan DNA ook verandert worden bijvoorbeeld door kankercellen.

Maar om terug te gaan naar het onderwerp: het is niet zo dat je vet kunt verliezen bij je buik door als een bezetene elke dag buikspieroefeningen te doen of om het vervolgens op je billen te krijgen… Wat je wel kunt doen om jezelf wat zelfverzekerder te maken is het gebied en de spiergroepen te trainen die je graag zou willen veranderen. Je kunt op die plekken gespierder worden en mogelijk ook wat meer definitie vertonen.  

Cellulite

Ken je die crèmes of zelfs bepaalde apparaten die zouden helpen om cellulitis te verminderen of laten verdwijnen. Allereerst is er een verschil met de sinaasappelhuid die ik bedoel (Cellulite) en de dermatologische aandoening (Cellulitis) maar in de volksmond wordt het beruchte maanlandschap nog wel eens met elkaar verward. Er is een bepaald beeld geschetst dat Cellulitis dat het buiten het beeld van schoonheid valt. Maar wat is Cellulitis nu eigenlijk? En waarom zien we het meer bij vrouwen dan bij mannen? 

Cellulitis is eigenlijk onderhuids bindweefsel. Vrouwen hebben dit meer dan mannen omdat de structuur van dit bindweefsel verschilt tussen onze geslachten. 85-92% van de vrouwen heeft in meerdere of mindere mate Cellulitis, het is dus hartstikke normaal! Vaak wordt ook gedacht dat een lager vetpercentage Cellulitis zou verminderen, dit is niet waar. Bindweefsel kun je niet zomaar veranderen, en al helemaal niet op plekken waar jij het perse wilt. Vrouwen hebben nu eenmaal meer vet nodig dan mannen omdat we kinderen moeten kunnen baren, daar moet voldoende voor in de tank zitten willen we dat ons lichaam hiervoor “over” heeft om dit te kunnen dragen. We zijn nou eenmaal verschillend; daarom is de stand van onze heupen en bekken ook anders dan bij mannen. 

Voor ik begon met werken in de sportwereld dacht ik dat vooral vrouwen bezig waren met het perfectioneren en uit elkaar plukken van hun lichaam. Nu ik ook mannen mag helpen maar er in mijn Social Media bubbel meer wordt gedeeld, zie ik dat niets minder waar is… Vrouwen spreken er misschien opener over, staan vaker tentoon in dit opzicht. Mannen praten er onderling sporadisch wel over maar openlijk vragen stellen, zeker aan een vrouwelijke fitness instructrice… Dat zeker niet. 

Is het zo dat je nog steeds vragen hebt na deze blog, gericht op aesthetische doelen (hier is absoluut niks mis mee!) of ben je jezelf veel aan het vergelijken met anderen? We helpen je graag ook met dit soort vraagstukken, trek een van ons aan de mouw of als je liever via de mail doet; schroom niet! Wil je liever face-to face een afspraak? Dit kan ook, we maken graag een afspraak met je en gaan dan met je zitten om te kijken hoe we je kunnen helpen!

Roos de Quaij