Terug naar home

Column van Roos – Als je er niks aan verandert, verandert er ook niks

Als je er niks aan verandert, verandert er ook niks

Kun je discipline aanleren? Of zijn die “goede gewoontes” bij anderen altijd al zo bij hun geweest, hun aanleg? Heb je discipline in je zitten, en dus de een meer dan de ander? Je wilt steeds een verandering aanbrengen maar het lukt maar niet, hoezo lukken anderen dit toch? 

Wanneer je je gedrag wil veranderen naar een goede gewoonte zijn er veel mensen die tegen een muur aanlopen. Wat we in de praktijk veel zien is dat mensen grote ambities hebben en hier veel te grote stappen naartoe willen maken. Alle (grote) verandering kost veel tijd, denk aan het gezegde: Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Maar hoe dan wel dit karwei aan te pakken? 

Allereerst moet je je bewust worden van de gewoontes die je nu hebt. Want vanuit die bewustwording kun je verandering teweeg gaan brengen. Ben je je bewust van de patronen die je hebt rondom eten en/of bewegen? Het kan handig zijn om alles wat je eet en drinkt op te schrijven of in een app bij te houden. Ook ik heb in een grijs verleden gedacht: “maar ik eet niet zoveel, en toch kom ik aan…”. De kans dat dit daadwerkelijk het geval is voor jou is erg klein (er zijn zeker uitzonderingen maar dan zoek je het vooral in de medische hoek), door dus eerlijk te zijn tegen jezelf en dus jezelf te confronteren met waar het‘m zit. Dit is mogelijk pijnlijk maar waarschijnlijk noodzakelijk wil je hier veranderingen in maken. In een app bijhouden wat je eet laat je direct zien hoeveel calorieën er zit in jouw consumptie. Soms ben je je er niet eens bewust van en zo krijg je meer inzicht.

Wil je meer bewegen? Kijk op je telefoon of Smartwatch hoeveel stappen je normaliter gemiddeld per week of dag zet. 

Daarna is het de kunst om niet te grote en moeilijke stappen te gaan ondernemen. En met grote stappen bedoel ik niet van 0 naar Olympisch atleet, ik bedoel dat we ons soms zoveel opleggen dat we er na enige tijd tegenop gaan zien. Bijvoorbeeld wanneer je eerder nooit bewoog, nu elke dag naar de sportschool te gaan. Of elke dag 10,000 stappen te gaan zetten. Want er komt een keer dat het geen lekker weer is, of je bent moe. Of het komt niet uit. En de dag erna is het ook geen lekker weer, het regent de hele week zelfs! En dan heb je zo vier dagen niet je nieuwe routine gehad, dus dan kan de la met lekkere snacks ook wel open. Het is immers Netflix&Chill weer buiten… 

Het is de natuur van de mens om de weg van de minste weerstand te kiezen. “Ja, maar als je het echt wilt dan zou je het doen”. Dit is niet helemaal waar, onze echte motivatie ligt eigenlijk in liever lui zijn en doen wat ons uitkomt. We gaan ook niet voor onze lol in de file staan als we die kunnen vermijden of de route met de meeste stoplichten kiezen… Klinkt vrij hard, misschien vind je dit helemaal niet waar. Maar lees verder: eigenlijk is het enorm slim, energie is kostbaar en ons brein is zo gemaakt dat we energie besparen wanneer het mogelijk is. Is dit dan een excuus om niet te veranderen? Nee, zeker niet!

Let’s change habits…

Het gaat er dus om dat je het jezelf niet te moeilijk maakt, we kiezen immers voor de minste weerstand. Een gewoonte kan een paar seconde duren maar kan tot minuten of uren aan invloed hebben op jouw gemoedstoestand. Hieronder geef ik 3 tips (er zijn er veel meer) waarmee ik jou misschien wel op weg kan helpen:

Tip 1

De kunst is om kleine stapjes te gaan maken. Wil je meer Yoga gaan ondernemen? Ga jezelf dan niet opleggen om elke dag van de week 30 minuten een flow te doen. Er komt namelijk geheid een moment dat het een dag niet lukt. Wat kun je dan wel doen? Begin klein en bouw uit in vijf stappen. Begin met iets heel makkelijks, zoals: “Ik rol elke dag mijn Yoga mat uit” en bouw dit uit naar een vaste dag dat je wel een flow doet. Doe je normaal nooit Yoga? Ga dan misschien niet gelijk voor 30 minuten, maar kies voor 10 minuten. Breek je einddoel op in kleine stappen, dus ga niet gelijk je hele routine omgooien. Het blijft 9 van de 10 keer namelijk niet plakken tot een gewoonte.

Heel makkelijk Makkelijk Gemiddeld Moeilijk Zwaar
Rol je yogamat uit Eenmaal per week 10” flow Twee keer per week 20” flow Drie keer per week 20” flow Drie keer per week Yogales in de sportschool
Doe je hardloopschoenen aan Wandel 10” Wandel 10,000 stappen Loop 5km hard Marathon hardlopen

Naarmate je resultaten gaat zien zul je gemotiveerder raken om meer te willen doen omdat het je makkelijker af gaat. Zo kun je na een aantal weken uitbreiden van 10 naar 20 minuten. En na een aantal maanden misschien wel van 3 keer per week.

Gebruik de Twee-Minuten Regel: wanneer je een nieuwe gewoonte begint zou het twee minuten of minder moeten duren.

Tip 2

Zorg dat je de nieuwe gewoonte aantrekkelijk maakt. En dan bedoel ik niet dat je kleding moet gaan kopen wat 4 maten te klein is. Dan bedoel ik bijvoorbeeld een app downloaden zoals Ommetje of als je het kwijt kunt, geef jezelf een mooie Smartwatch of nieuwe hardloopschoenen van de hardloopwinkel cadeau. Het aantrekkelijk maken hoeft niet duur te zijn, als je maar jezelf op een manier kunt prikkelen om gemotiveerd te blijven maar ook om jezelf aansprakelijk te stellen voor het behalen van je (korte termijn) doelen.

Tip 3

Heb je een stok achter de deur nodig? Zoek een partner die jou aansprakelijk kan houden voor wat je wilt ondernemen. Spreek af met iemand om bijvoorbeeld elke donderdag een groepsles te volgen. Of in deze tijd: spreek af dat je na elke keer wandelen iemand je route en aantal stappen gaat sturen. Een app zoals Ommetje kan dit ook doen! 

Iedereen is anders

Niet voor iedereen is het even makkelijk om slechte gewoontes om te zetten naar goede. Dit kan liggen aan hoe je als persoon bent maar ook aan hoe lang je de gewoonte al doet, hoe je bent opgevoed en hoe externe factoren zijn op het moment. Gun jezelf dus ook de tijd! Als je kleine stapjes kunt bewerkstelligen en het lukt even niet om een stap verder te komen, blijf dan eerst bij de huidige stap. Kom je er niet uit of loop je tegen die muur aan, vraag om hulp! En de hulp is vaak dichterbij dan je denkt: vraag een vriend(in)/familielid of contact ons wanneer je ergens tegenaan loopt. Wij proberen dan met jou te kijken naar een passende oplossing in jouw wens naar verandering.

Roos de Quaij