Terug naar home

Column van Roos – We vallen in herhaling…

We vallen in herhaling…

Helaas, we zitten weer in lockdown. En net als vorig jaar een behoorlijk strenge, in een periode waarin we het juist nodig hebben gemotiveerd te worden de deur uit te gaan. Vorig jaar schreef ik ook al tips om deze tijd wat beter door te komen, dus enigszins val ik ook in herhaling. Maar toch; om je een hart onder de riem te steken en misschien een klein duwtje in de rug wil ik je een aantal dingen meegeven…

Zoek elkaar wel op

En nee, ik bedoel niet dat er groepen moeten gaan afspreken met elkaar. Maar zorg ervoor dat je in contact blijft met elkaar. Spreek wel af samen, ga een stuk wandelen. Mocht het je motiveren: spreek een vaste dag in de week af om toch wat te gaan doen. En als het niet bewegen is wat je nodig hebt maar een maaltijd samen of juist lekker samen te koken; reik uit naar elkaar. 

Routine kan je vriend zijn

Plan afspraken zoals samen wandelen maar misschien ook wel even samen eten, vooruit. Zo heb je iets om naar uit te kijken. Ook kan het je een houvast en routine geven. Als je denkt aan dingen die je kunt inplannen: afspraken, work-outs, live lessen volgen, samen eten of wandelen. Bericht deze mensen met wie je wilt afspreken nu alvast, spreek vaste dagen af of plan over de komende weken dit soort dingen voor jezelf in. Maar plan ook bijvoorbeeld je maaltijden vooruit. Maak een lijstje voor een halve of de hele week, wat ga je eten? Hierdoor kun je ook ervoor zorgen namelijk dat je maaltijden eet die goed voor je zijn. En natuurlijk, ga een keertje lekker snacken en let er niet op tijdens de feestdagen! Weet echter wel dat goede voedingsstoffen er ook voor zorgen dat jij je beter voelt dan wanneer je elke dag langs de McDonalds rijdt… Gebruik deze tijd waarin je misschien tijd te doden hebt om eens nieuwe recepten uit te proberen. 

Merk je dat je na een dag thuiswerken of -zitten weinig motivatie hebt om te sporten? Kijk of het helpt om alvast je sportkleren (deels) aan te trekken. En als je al moeite hebt om te gaan bewegen na of op zo’n dag, bedenk niet een enorm lange workout voor jezelf. Een half uurtje is ook goed, en bedenk je dan: een half uur is zo voorbij! Zelf denk ik op zulke momenten maar: hoe sneller ik het doe, hoe eerder het achter de rug is 😉 

Motiveer elkaar

Het kan zo zijn dat je van de 10 keer 9 keer wel gemotiveerd bent maar je vriend(in) maar 1 van de 10 keer. Zorg dat je afspreekt van te voren in hoeverre je elkaar kunt en mag stimuleren om wel bijvoorbeeld je aan die vaste dag in de week te houden. Weet je van te voren al dat jij met slecht weer het makkelijk vooruit blijft schuiven? Spreek uit over hoe hierin je wel aan de afspraak te houden en wat een ander zou kunnen motiveren. Zeker in deze tijd is het soms moeilijk wanneer het grijs en grauw is buiten, met bakken uit de hemel komt of ijskoud is. Maar even eruit, met iemand op pad of eten wanneer je anders toch zou eten gaat in mijn opinie onder het mom van: 99% van de tijd voel je je écht beter en goed dat je wel gegaan bent. 

Eind van het jaar

Ja, ja. Ze zijn er weer: de goede voornemens. Vorig jaar deelde ik het grote aantal mensen dat in het nieuwe jaar altijd graag kilo’s kwijt wil, meer wil bewegen. Vooral het uiterlijk willen veranderen. Hier is niks mis mee, laat ik dat voorop stellen. Maar in lockdown nummer 5 (?) kan het best lastig zijn om je (wederom) ertoe te zetten om dit te bewerkstelligen. Zijn er ook doelen die je wil behalen voor jezelf die te maken hebben met jouw interne? Misschien heb je veel doorgemaakt dit jaar, zijn er afspraken die je met jezelf wilt maken hoe dit anders te doen komend jaar. Hoe ga je dit aanpakken? Breek dit grote doel op in kleine doelen. Vorige maand schreef ik over mijn ervaring met taakgericht trainen en werken. Kun je dit hier ook op toepassen? Ik weet het wel zeker… Want ook afvallen is een proces, bestaande uit kleine stapjes en tussendoelen. Vergeet (weer) niet: Rome is ook niet in een dag gebouwd. Stenen werden niet allemaal tegelijk neergegooid, fundering voor de gebouwen kwamen eerst, straten kwamen later. 

Je staat er niet alleen voor

Zoals in onze nieuwsbrief al werd geschreven en zoals we al best veel mensen nu helpen aan beweegplannen; je hoeft het niet alleen te doen. Ook wij als trainers krijgen een deuk in onze motivatie door deze lockdown. Op gebied van werk maar ook trainen. De donkere en koude dagen vind ik sowieso altijd al een grotere drempel om weer te gaan sporten, de bank ligt zo lekker. Ik ben nog zo moe, het is nog donker, ach kan morgen ook wel… Soms is het fijn als je een stok achter de deur hebt, als je weet dat iemand meekijkt en soms is het ook gewoon ontzettend fijn om te horen wat je moet doen zodat je het zelf niet hoeft te bedenken! Weet dus dat je contact kunt opnemen via het contactformulier (link) zodat een van de trainers je een handje kunnen helpen waar mogelijk. Wil je graag inspiratie, kijk op ons YouTube kanaal naar alle work-outs die er al opstaan. Er komt meer aan, we hebben nog genoeg voor jullie in petto!

Voor nu wil ik jullie hele fijne feestdagen wensen, in welke vorm je dit gaat beleven. De mens is wel zo geprogrammeerd dat we van nature kijken naar hoe we het onszelf beter kunnen maken. We zijn net zonnebloemen denk ik dan maar, we groeien richting waar het licht is. Houd moed, kijk, reik en groei naar waar het licht is!